Googles algoritmer ändras ständigt och du kan aldrig förlita dig på att det som fungerade för att rankas högt i sökningen i går ska fungera i dag. Här är de senaste tipsen för att hålla sig kvar i söktoppen.
För att få ordning på vad det är som gäller har nyhetssajten sammanställt de senaste råden från ett antal experter på sökmotoroptimering, seo.
1. Innehållet måste vara relevant
Googles framgångar beror på att relevanta sökresultat hamnar högt upp. Det innebär att användarna också förväntar sig att det mest relevanta ska ligga först bland sökresultaten. Det här är något som ofta förbises när man tittar på rankningsfaktorerna enligt Eric Enge som är vd på Stone Temple Consulting.
Relevans är inget absolut begrepp där något är antingen relevant eller irrelevant konstaterar han.
– Du kan inte utgå ifrån att relevans är en binär faktor där det står en nolla om det inte är relevant och en etta om det är relevant. I själva verket är det en glidande skala mellan noll och ett där relevansen kan ha vilket värde som helst däremellan.
Den som ligger lite lägre när det gäller relevans måste därför ligga högre på något annat sätt för att passera något som är mer relevant bland sökresultaten enligt Eric Enge.
2 Kvaliteten på länkarna avgörande
Trots Googles förändringar i sökalgoritmen så är de grundläggande rankningsfaktorerna i stort sett desamma.
– Fortfarande är kvaliteten på de länkar som pekar mot din domän eller sajt det viktigaste för rankningen, säger Jayson DeMers, vd på Audience Bloom.
Länkar har alltid varit en grundsten i Googles rankningar. Det utgår från antagandet att sajter som har mer tyngd har fler länkar som pekar mot dem än andra sajter konstaterar han.
En studie från Backlinko baserad på en miljon sökresultat i Google visar att ingen annan faktor korrelerar med rankningsresultatet i högre grad än just hur många länkningar som görs till en sajt.
3. …och även kvaliteten på innehållet
Google vill inte bara leverera relevanta resultat utan vill också att de håller en hög kvalitet. Det kan mätas på ett antal olika sätt enligt Eric Enge, exempelvs genom att titta på grammatik och stavning, begriplighet och hur stor del av innehållet som täcker det som frågades efter i sökningen. Det kan också handla om hur unikt materialet är och att vissa nyckelord inte upprepas överdrivet mycket.
– Marknadsförare och seo-experter ska fortsätta fokusera på att utveckla det bästa innehållet för att på så sätt få länkar och det handlar för det mesta om att ha en gedigen strategi för innehållsmarknadsföring, säger Jayson DeMers.
– Det är svårare att sticka ut eftersom konkurrensen när det gäller innehåll ökar så det jag skulle rekommendera är att investera mer i att se till att ditt innehäll verkligen är något extra även om det innebär att du totalt sett tar fram mindre innehåll.
Backlinkos studie visar att ett innehåll som täcker ett enskilt ämne har lättare att ranka högt. Och långt innehåll tenderar ocså att hamna högre – ett genomsnittligt sökresultat på Googles förstasida ligger på 1 890 ord.
4. Tekniken måste fungera
Tekniska problem förbises ofta i studier över faktorer som påverkar rankningen, på samma sätt som relevans. Men faktum är att problem med tekniken kan vara orsaken till att en sajt inte rankar så högt som den skulle kunna – eller rentav inte rankas alls.
Vanliga teknikproblem inkluderar sådant som duplicerat innehåll, tvivelaktiga länkningar, dålig navigering på sajten och felaktiga omdirigeringar. Eftersom Google vill leverera en positiv användarupplevelse så får sajter som har problem med sin arkitektur inte en lika hög rankning.
Det behöver inte bara handla om strukturen – även https-kryptering spelar roll för Googles rankning även om det inte är nödvändigt för alla sajter, utan framför allt gäller sajter som säljer saker eller där det finns känslig information om användarna enligt en rapport från Searchmetric.
5. Skapa engagemang
Ärligt – är det verkligen så att ditt innehåll engagerar besökarna? Om det är så kommer du att belönas i Googles rankning. Tyvärr är det oklart hur Google mäter användarnas engagemang förklarar Eric Enge.
– Jag tror inte någon i branschen har något grepp om hur man mäter användarnas engagemang.
För en del sajter är det inte alls dåligt att användarna direkt klickar vidare – det gäller exempelvis när man letar efter ett telefonnummer och raskt lämnar sajten, enligt Eric Enge.
– Men jag tror att Google tittar på engagemanget på något vis ändå.
Vid en presentation i våras sa Googleutvecklaren Paul Haahr också att Google använder engagemang för att utvärdera kvaliteten i sina rankningsalgoritmer.
6. Till sist – glöm inte Rankbrain
I mars 2016 sa en chef på Google att Rankbrain, länkar och innehåll är de tre viktigaste faktorerna för rankningen, enligt Search Engine Land.
Rankbrain använder sig av artificiell intelligens för att hjälpa Google att tolka de sökningar som görs när någon vill hitta en sida men inte hittar de exakta orden.
En del seo-experter tror inte att Rankbrain är så viktigt. Enligt Eric Enge har Google sagt att det framför allt är så kallade longtail-sökningar, sökningar som består av specifika fraser med flera ord, som påverkas.
Experternas tre tips för 2016
Lägg inte för mycket vikt vid delningar i sociala medier.
Efter att Google Plus inte fallit användarna i smaken så har inflytandet från sociala medier sjunkit enligt Rand Fishkin som grundat Moz. Och eftersom sociala medier kan stängas av vill Google inte involvera dem i sin algoritm, påpekar Eric Enge.
Rankningsfaktorerna är sammanflätade
Det är en missuppfattning att det räcker med att vara tweaka till sajten lite för att snabbt stiga uppåt i rankningen. Holly Miller, seo-expert på Searchmetrics, slår fast att det handlar om att flera faktorer – både när det gäller teknik och innehåll – måste samspela.
– Fråga dig själv om innehållet hjälper användaren att klara X. Eller “svarar det här innehållet på deras fråga”, säger hon.
Glöm aldrig användarupplevelsen
Användbarhet, snabbhet och förmågan att leverera ett unikt värde är avgörande för sökmotoroptimering, enligt Rand Fishkin.
– Det är ofta sådant som tidigare legat på marknadsförarnas eller de webbansvarigas bord tidigare medan seo-proffsen hjälpte till med mer tekniska eller nyckelordsbaserade signaler. Men för att lyckas på lång sikt så behövs de för att sticka ut och få folk att stanna på sajten.
Källa InternetWorld.